Sverigefruar!

Kappahl hänger på ”Desperate housewife” trenden och har lanserat sin kampanj ”hey I like your style” med Linda, Mona och Isabella. Tanken är nog att dessa tre skall representera den Svenska genomsnittskvinnan i en trevlig ort någonstans i Sverige. Kappahls bildspel och reklamfilmer på teve visar tre kvinnor i ett spann av… kanske 28 – 45? eller kanske mer, lite svårt att se med kamerafilter, men vi kan ju ana!. Mona är den lockiga lite mer naturliga, Linda ser lite business ut, visst gör hon? och Isabella ser ut som en grannfru som den andra grannfruns man skulle vilja ta en kaffe med……..

Jag tycker de är fina! och kläderna är fina, och billiga, och finns att köpa online och på alla Kappahl butiker runt om i Sverige…här finns något för alla så kom och köp – typ.

Varför man gör så här förstår jag inte. Man lyfter fram en bild av den Svenska ”Svensson”kvinnan som den alltid leende och snyggt klädda, lyckade, glada, harmoniska, och lite ”sug i blicken” kvinnan.  Likt en amerikansk reklamkampanj på 50 talet för Hoover (ni vet dammsugaren) vill vi att alla Svenska kvinnor ska köpa Svenskt Kappahl, vara en Linda, Mona eller Isabella och då kommer Sverige att lyckas balansera upp Europas ekonomi, skapa fred i mellanöstern, höja statusen på läraryrket och lönerna och lösa Syrienfrågan. Eller kanske tom som Carl Bildt –  förstå att Internet ska vara fritt för alla och att regler för yttrandefriheten sätts av utövarna inte av statens normer.

Kanske borde det finnas regler för hur puckad man få vara när man gör kampanjer riktade till kvinnor. På samma sätt som att inkompetenta regelsättare tror att allt som görs, läggs ut och kodas på Internet borde vara fritt att sprida.

Men Calle ville kanske bara göra  ännu en Mona, Isabella och Linda!

Men snygga är dom – till och med Calle:-)

KOMMENTERA

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

  2 Kommentarer
  1. Maria Tjärnlund skriver:
    !

    Hej du! Ja var fan är tjej nr 4! Håller med dig. Jag blev provocerad därför var jag tvungen att skriva om det. Gillar Kappahl för att de har prisvärt mode för många och att de håller bra kvalitet bland många klädkedjor. Jag blev mer sur över reklamen än kläderna, för man kan matcha och mixa bra med Kappahls kläder, jag skall försöka visa… Men just den där fönade ” jag är en perfekt fru så jag går ut till brevlådan stylad” som jag inte gillade….

  2. Åsa skriver:
    !

    Är 54 år. Tycker om Kapp-Ahl men jag har reagerat väldigt negativt på kläderna de har i reklamen. Är dethär modet idag? Jag tycker det ser urtråkigt ut. Och tjejerna också. Tyvärr! Och var finns tjej nr 4 för den som vill gå tufft klädd? Men det kan hända att det är jag som inte hänger med vad som är inne nu? I alla fall tilltalar dessa inte mej denna gång.