Katerina Janouch

Sömnlöshetens tyranni

Jag brukar sova som en bebis. Lägger mig på kudden, gosar in huvet i det mjuka, täcket över kroppen och så djupdyk in i drömvärlden. Men ibland är det som om kuggarna i maskineriet hackar till och då blir det sömnlöst även i min kropp. Så har det nu varit i två kvällar i rad. Har jag då extra mycket att tänka på? Kanske det, eftersom jag är i slutfasen av romanen, del 6 om Cecilia Lund, och det är väldigt spännande. Jag vrider o vänder på alla pusselbitar och funderar på hur jag bästa ska lägga dem så att läsningen för dig, min kära läsare, ska bli optimal underhållning. Nåt annat grunnar jag egentligen inte på. En gång i tiden kunde jag ligga sömnlös över papper, pengar, relationer och katastrofer men det gör jag inte längre. Har fått verktyg till att släppa skit, bara låta det flyta iväg. Sånt bekommer mig inte EFTERSOM JAG INTE KAN LÖSA VÄRLDSPROBLEM när jag ska sova. När jag ska sova, ska jag sova, punkt, och bekymmer att grunna på sabbar bara sömn och psyke och man är ändå maktlös i den stunden, fattar ni? Testa nästa gång. Bara släpp taget…

När fan blir gammal blir hon buddhist, va.

 

Aj det var ett långt preludim. Igår o i förrgår låg jag iaf sömnlös. Vred o vände mig. Har en riktigt kass säng också, fått ont i rygg o höft, den är utan stadga och samtidigt hård. Egentligen en barnsäng som vi gkort om till vuxen, varenda svagsint kan ju begripa att det inte funkar… hade bra säng innan men sen flyttade vi om i huset och för att göra en lång story kort så föll dessa usla sängar på vår lott. Har hört att man åldras snabbare i en dålig säng! Att djupsömnen blir kortare och mindre effektiv. Att man inte återhämtar sig. Klart som fasicken.

Imorse steg jag upp, trött o seg, och gick 1 timmes promenad i gryningen. Jäklar vad jag ska sova ikväll. Min nya grej är att lyssna på zen-musik och buddhist-plink och yoga-klong när jag ska slappna av. har ju problem med stress etc och dessa milda toner gör att blodtrycket sänks. Spotify är bäst, finns en djungel av spa-musik där ute att vegetera bland. Deep sleep är en bra, sen finns yoga med regn- och vågljud. Valsång ska vara effektivt. Har ni bra tips på avslappnings- och sov-musik? För nervsjuka författare? Alltså har ju varit väldigt upphetsad på sistone.Buddha min Buddha, hjälp mig att sova.

Nåväl. I dag ska jag på stresshanteringskurs! Missade intro förra veckan men i dag ska jag dit. Nu ska hjärtat ner i takt, så är det bara. Måste också köpa nya sängar förstås. Några tips på det?

Tibetanskt pling är också bra för nerverna. Man blir lugn och vacker inuti, lite Dalai Lama förstås.En annan dag ska jag berätta om min farsas äventyr i Tibet och Hindukush. Men inte idag…

 

KOMMENTERA

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

  3 Kommentarer
  1. Sandra Elstrin skriver:
    !

    Jobbigt när man inte kan sova. Hoppas det har vänt för dig. Jag ska verkligen pröva det med att ”släppa” allt när jag ska sova och bara koncentrera mig på att somna.

    Kan nog bli svårt men om man jobbar på det så vinner man nog på det i längden.

    Kram Kram Sandra

  2. Anna-Karin skriver:
    !

    Sömnrubbningar är inte att leka med. Jag har en app i min Android som heter Mindfulnessklockan. Den använder jag under dagen för att gå ner i varv. Den fungerar säkert lika bra att lyssna på när man ska lägga sig, tror jag.

    På nätterna om jag vaknar brukar jag fokusera på min andning, lyssna efter den lilla pausen mellan andetagen. Då brukar jag somna om ganska snabbt igen.

  3. Ida B Mellberg skriver:
    !

    Putomayo-albumet Chants Of India har hjälpt mig genom många sorger, kan vara värt att spana efter. LYcka till med sömnproblemen. Vi är många med dig som hytter med näven åt John Blund som missade bussen om nätterna.