Kommunikationsskolan: om ilska

Nu ska ni få ett litet tips som kan göra stor skillnad när ni är arga. Känslor som ilska, vrede, frustration, besvikelse och andra mörka känslor uppstår när våra behov inte blir mötta. Det kan vara behov av förståelse, empati, delaktighet lyssnande, närhet eller en uppsjö av andra behov. Det är väldigt vanligt i konflikter att vi säger:

Jag blir arg för att du… och så det som den andra gör.

Men pröva nästa gång du blir arg eller upprörd att vända fokus inåt dig själv istället, och säg:

Jag blir arg för att jag behöver… och så vad det är DU behöver. Det här en en grundregel inom fantastiska Non Violent Communication, eller NVC som det kallas och som går ut på ett icke våldsamt språk mellan oss människor. Därför uttrycket du på det här sättet vad du behöver istället för att anklaga nån annan att göra fel. Pröva!

KOMMENTERA

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

  2 Kommentarer
  1. ulrica skriver:
    !

    Mycket bra tips! Jag har i över ett halvår gått och ältat en ilska/sorg över en person som jag tycker svek mig. Jag har varit ledsen och arg! Har ältat fram och tillbaka om jag ska berätta hur jag känner eller inte. Det blir bättre men ”poppar” upp ibland och jag undrar om jag någonsin kommer att komma över det här. Personen ifråga verkar inte begripa…. Lägger jag upp det så att jag beskriver hur jag faktiskt kände över det som hände så känns det faktiskt lättare att ta upp det. Vill att personen ska veta.

  2. Frida skriver:
    !

    Så himla liten ändring egentligen! Man måste vara väldigt snabb på att klura ut vilket behov det rör sig om. I stridens hetta går det ju lite fort. Fast ofta blir jag arg över samma saker varje dag så jag kanske om inte annat hinner tänka ut behovet mellan utbrotten. :)