Stresshantering veckans tema

Idag har jag varit på utbildning i stresshantering med KBT-terapi som behandlingsform och på fredag morgon håller jag en föreläsning om stresshantering i Småland – mycket stress som tema den här veckan och därför kommer jag att tänka på er och så blir jag nyfiken på den här frågan:

Vad gör er stressade?

Och så klart den här frågan:

Hur undviker ni stress och får det lite skönare?

Det vore roligt att höra. Själv blir jag stressad av att göra flera saker samtidigt. Som före detta simultankapacitetsdrottning är det här stora ord, för jag vill bara göra en sak i taget. Förut kunde jag tvätta av handfatet medan jag satt på toaletten, eller vika strumpor om tvättkorgen stod tillräckligt nära. Effektivitetsprimadonna liksom. Idag dricker jag mitt morgonkaffe och gör då bara det. Eller lagar mat och framför allt äter mat lugnt en tugga i taget. Det är en värld av skillnad för mig.

När jag nu blir stressad jobbar jag med att samla mig, andas fint, sortera i vad det är som stressar mig, alltså bryta ner frågan och se vad jag kan göra åt den och sen ta en sak i taget.

Men berätta nu – hur är det för er?

KOMMENTERA

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

  9 Kommentarer
  1. Yvonne skriver:
    !

    Stress är nog min värsta fiende. Jag led av utmattningssyndrom, var sjukskriven, åt mediciner… Jag tappade gnistan totalt och kände inte för att gå till en ”coach” som själv kanske läst en kurs om stress. Nej tack! En vännina till mig tipsade mig om Stressrådgivningen i Stockholm. Det vart min räddning. Jag köpte ett självhjälpsprogram och fick parallellt med detta gå och prata om min stresss och problematik 5 gånger tror jag det rörde sig om.

    Jag har lärt mig att jag kan minska det lidande jag själv skapar genom tankar och beteenden och att detta relativt lätt kan ändras på. Nu när jag känner att jag börjar bli stressad så tar jag en kort timeout på ca 2 min och skannar vad som pågår just i stunden etc. Funkar löjligt bra. Vem kunde tro det var så lätt!

    Det finns säker andra bra också men http://www.stressradgivningen.se var min väg tillbaka till ett fungerande och vitalt liv.

  2. Jenny skriver:
    !

    Hej!
    Stress kan ju liksom va både bra och dåligt. Min stress kom av alla valmöjligheter som finns därute. Det är liksom på gott och ont. …det är som att gå in i en godisbutik och bara få välja en sort. Det är ett i-landsproblem men för mig blev det too much. Lite som att hinna med allt, hinna se allt, resa överallt… lite fear of missing out. Jag googlade mycke och läste konstant aftonbladet och bloggar, allt för att hålla mig uppdaterad och inte ”missa” något. När det gick över styr bestämde jag mig för att helt SLUTA läsa aftonbladet, välja en blogg att läsa och sluta googla. Nu har jag varit FRI i över 6 månader och det bästa är att jag får massa tid till sånt som är värdefullt. Är så glad att jag insett att jag inte ”missar” saker mer utan väljer att fokusera min energi på bra grejer :)

    tack för din härliga blogg!
    kram.

  3. Maria skriver:
    !

    Jag håller med. Jag blir också stressad när jag gör flera saker samtidigt. Men precis som du så försöker jag undvika att göra det.
    På min anslagstavla har jag två lappar. På den ena står det ”En sak i taget” och på den andra ”Vad är viktigast just nu?”. De är mina motton här i livet. Särskilt när det gäller stress. För genom att följa dem så minskar jag risken för stress och det betydligt lugnare och skönare.
    Ha en fin dag kära du!

  4. Cina skriver:
    !

    Känner mig ganska sällan stressad nu för tiden. Det skulle i så fall vara när jag är färdig att åka till ngt som börjar en speciell tid, och de som ska med aldrig blir klara!
    Tror att livet lär oss att det faktiskt inte är så farligt om man inte hinner allt eller att det inte blir som man tänkt. Det kan bli bra ändå!
    Jag promenerar mycket, kanske påverkar det också att jag sällan stressar upp mig.

  5. Ulrica skriver:
    !

    Jag blir tokstressad av att inte ha koll på läget. Exempelvis på jobbet när jag tänkt göra vissa saker och sen bara överhopas med nya saker och sen tittar på listan och inte har fått gjort något av det jag planerat. Bara att inse att jag är ett kontrollfreak tror jag. Samtidigt vill jag kunna ha en överblick på vad som förväntas av mig och på hur jag ska lägga upp min arbetstid.

    Planering (om den funkar) tycker jag botar stress. Sedan kopplar jag av genom att vara tillsammans med mina barn. De är rätt små och kräver att jag är närvarande här och nu. Även träning, samtal med kompisar eller att läsa får mig att koppla av och samla kraft.

  6. Lena skriver:
    !

    Jag blir stressad när jag gör för många korta stopp på en dag. ”Ska bara hinna detta också”. Kanske för att man egentligen då aldrig ÄR där man ÄR. Hela tiden på väg mot något annat,i tanken, i kroppen. Det är ett exempel, finns många. Jag motverkar stress med att lägga in tid i naturen. Såg en magisk dimma över ängarna i går kväll halv tolv när jag gick sista hundsvängen t ex :) Och med att se på film eller läsa. Som att låta hjärnan svänga av motorvägen och köra in på en liten grusväg, totalt bortkopplad :) Promenera eller skriva en lista på det som stressar så man ser det på papper. Det blir konkret och flyter inte bara runt i huvudet. Tack för en fin blogg!

  7. Malin skriver:
    !

    Jag blir stressad av att inte kunna göra flera saker samtidigt, eller om det är stökigt omkring mig.
    Jag blir stressad av känslan att aldrig räcka till, aldrig ha en energi till allt jag skulle vilja göra eller lyssna färdigt på mina barn. Hur lyckades du förändra det beteendet? Jag har läst din bok Good Enough och jag förstår att jag är på djupt vatten gällande min stress har redan magkatarr och högt blodtryck. Tacksam för förslag på var jag kan börja. / Malin

  8. Malin skriver:
    !

    Jag om min sambo har försökt att skaffa barn i över ett år, det gör mig stressad. Och olycklig. Våra vänner lyckats på första försöket, känns det som i alla fall. Men inte vi. Försöker att inte stressa upp mig eftersom jag vet att stress kan göra att det tar längre tid att bli gravid, men det är lättare sagt än gjort. Vi vill så gärna ha barn!
    En löprunda längst med vattnet eller en promenad/bus stund med vår hund hjälper mig att tänka på annat och hjälper mig varva ner. Och att läsa din blogg faktiskt :=) Det är bästa starten på dagen för mig!
    Må så gott!

  9. Lisa skriver:
    !

    Hej!
    Jag blir tokstressad av överraskningar, som gör att jag plötsligt behöver fixa nåt jag inte hade räknat med.
    Observera, det händer endast hemma.
    Jag har ett vårdande yrke där jag ansvarar för många människor dagligen. Där är jag lugn och det spelar ingen roll om det händer något akut, nåt som MÅSTE fixas NU för annars dör en patient.
    Jag har nog bara ett sett att varva ner och det är genom att ta en löprunda/långpromenad. Känslan kan fortfarande gnaga i mig, men skogen och friska luften brukar kunna hjälpa mig att andas normalt igen.
    /Lisa